Het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) bracht de
klanttevredenheidscijfers vrijdag naar buiten.
Het Locov noemt de toename van het aantal klanten dat tevreden is over de
stiptheid van treinen opvallend. De adviesorganisatie, waarin onder meer
Rover, ANWB en Consumentenbond actief zijn, vermoedt dat de invoering van de
drastisch aangepaste dienstregeling na een gewenningsperiode haar vruchten
afwerpt.
Ieder kwartaal laten NS, het ministerie van Verkeer en Waterstaat en
het Locov de tevredenheid van NS-klanten onderzoeken. Uit het meest recente
onderzoek blijkt dat de treinreizigers meer tevreden zijn over vrijwel alle
aspecten die onderwerp van onderzoek zijn.
Over de maanden juli, augustus en september gaf 74 procent van de reizigers NS
een algemene beoordeling van een 7 of hoger. Dat was ook het beste
rapportcijfer sinds lange tijd.
NS scoort overigens traditiegetrouw het beste in het derde kwartaal.
,,Door de vakanties zijn er minder reizigers, en in de zomer veroorzaakt het
weer zelden problemen," verklaart het Locov.
Directeur Jacques Huberts van NS Reizigers is blij met de goede resultaten van
het nieuwste klanttevredenheidsonderzoek. "Ondanks de forse
reizigersgroei, blijkt dat we het onze klanten nog steeds meer naar de zin
maken," constateert hij.
"We gaan door op de ingeslagen weg van kwaliteitsverbetering, hoewel de
grenzen van de capaciteit op het Nederlandse spoorwegnet in zicht zijn. Om
te voorkomen dat dit het klantoordeel negatief gaat beïnvloeden, is snel
investeren in de uitbreiding van het spoorwegnet noodzakelijk."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl